Various Artists
TOMORROW S FASHIONS-LIBRARY ELECTRONICA 1972-1987
(2LP)
Ace Records / XXQLP 128
2LP
Electronic Library-Tracks
Marketing & Promotion: PRINT: Gezielter Presse-Aussand an relevante Magazine wie Rolling Stone, Visions, Intro, Acoustic Guitar, Slam, Eclipsed, Stereo, Stereoplay, Audio, Kultur-Spiegel, u.a. Tracklisting: Side One 1. Coaster - Simon Park 2. Rippling Reeds - Wozo 3. Leaving - Sam Spence 4. Northern Lights 1 - John Cameron 5. Spaghetti Junction - Peter Reno 6. Space Walk - Rubba 7. Prospect - Paul Hart Side Two 1. Tomorrow's Fashions - Geoff Bastow 2. Blue Movies - Brian Wade 3. Videodisc - Trevor Bastow 4. Interface - Astral Sounds 5. Starways - Brian Chatton 6. Optics - Unit 9 7. Atomic Station - Wozo Side Three 1. Future Prospect - Adrian Baker 2. Planned Production - Warren Bennett 3. Future Perspectives - Anthony Hobson Aka Tektron 4. Waterfall - Chameleon 5. Telecom - James Asher 6. Eagle - Simon Park Aka Soul City Orchestra 7. Astral Plain - Alan Hawkshaw Side Four 1. Drifting In Time - Paul Williams 2. Earth Born - Brian Bennett 3. Soft Waves - Harry Forbes 4. Topaz - Astral Sounds 5. Eternity - Alan Hawkshaw 6. Infinity - John Cameron 7. Morning Dew - Andy Grossart & Paul Williams
[info sheet from distr.]
Nichts wirkte in den 70er und 80er Jahren so neu, modern oder futuristisch wie ein Synthesizer. Wenn ein Werbespot das Produkt oder sein Unternehmen zukunftsorientiert und der Zeit voraus erscheinen lassen sollte, wollte man etwas Elektronisches, etwas Außergewöhnliches. Als Fernsehproduzenten und Werbedirektoren nach Musik suchten, die wie 'Tubular Bells' und später nach Jean-Michel Jarre klang, mussten Musikbibliotheken wie De Wolfe, Bruton, Parry und Chappell die Titel sofort verfügbar haben. - 'Tomorrow's Fashions', zusammengestellt von Bob Stanley, reicht von Werbe-Jingles und TV-Themen bis hin zu herrlicher, beatloser Atmosphäre. Die Electronica-Marke 'Tomorrow's Fashions' nahm New Age- und Ambient-Musik vorweg. Sie hatte auch einen direkten und indirekten Einfluss auf Pop - die frühen Human League und die dann folgenden Sounds von Warp Records sind überall in dieser Compilation zu finden. Electronic Library-Tracks wurden von vielen Artists gesampelt, von MF Doom bis Kendrick Lamar. Was für den einen primitiv und experimentell ist, ist für den anderen ein Schlaflied aus dem Weltraumzeitalter. Dies war Musik, die im Verborgenen gemacht wurde, in Sohos geheimen Musikbibliothek-Studios, und die jetzt begehrt bei Sammlern und nicht zuletzt einflussreich geworden ist. [info sheet from distr.]
• Nothing said new or modern or futuristic quite like a synthesiser in the 70s and 80s. If you were shooting an advert and you wanted your product or your company to appear forward-thinking and ahead of the game, then you would want something electronic, something out of the ordinary. When TV producers and advertising directors started searching for music that sounded like “Tubular Bells” – and then Tomita, and later Jean Michel Jarre – music libraries such De Wolfe, Bruton, Parry and Chappell had to have the tracks readily available.
• Compiled by Bob Stanley, “Tomorrow’s Fashions” varies from advertising jingles and TV themes to space exploration and gorgeous, beatless ambience. Though it’s 40-to-50 years old there’s a real freshness to this music. Older jazz players Brian Bennett, John Cameron, Alan Hawkshaw and others seized the chance to operate a synth; younger pups including John Saunders and Monica Beale were simply intrigued by the new technology being wheeled into the studios. There’s a tangible sense of adventure.
• “Tomorrow’s Fashions’” brand of electronica anticipated new age and ambient music. It also had both a direct and indirect influence on pop – the early Human League and the future sounds of Warp Records are all over this collection. Electronic library tracks have been sampled by everyone from MF Doom to Kendrick Lamar.
• One person’s primitive and experimental is another person’s space-age lullaby. This was music made in the shadows – in Soho’s secretive music library studios – that has now become desirable and influential. The chances are chunks of it will be sampled and used on hit records that have yet to be written. If the musicians’ aim was to soundtrack tomorrow’s fashions, they couldn’t have got it more right[info sheet from distr.]